Zespoły rewalidacyjno-wychowawcze
Drodzy Rodzice!
W ostatnim czasie wszyscy znaleźliśmy się w trudnej sytuacji. Jest to czas szczególnie ciężki dla Was i Waszych dzieci, które zostały wyrwane z codziennego rytmu. Jest to czas, który wymaga od Was – Rodziców uruchomienia jeszcze większych pokładów cierpliwości, wyrozumiałości i spokoju. Zapewniamy Was, że w każdym momencie możecie liczyć na nasze wsparcie, do czego bardzo zachęcamy. Do Państwa dyspozycji pozostaje wychowawca klasy, z którym można kontaktować się telefonicznie, mailowo lub za pośrednictwem aplikacji WhatsApp.
W związku z zaistniałą sytuacją przedstawiamy poniżej propozycje zabaw i ćwiczeń, z których mogą Państwo skorzystać podczas pobytu z dzieckiem w domu. Mamy nadzieję, że sprawią one frajdę nie tylko dzieciom Życzymy zdrowia i spokoju. Do zobaczenia.
Propozycje ćwiczeń:
1.Elementy metody M. Ch. Knillów
2. Elementy metody Ruchu Rozwijającego W. Sherborne
Celem metody jest rozwijanie świadomość własnego ciała i przestrzeni, pomoc w rozładowaniu napięć u dziecka poprzez ruch i zabawę, wspieranie w budowaniu poczucia bezpieczeństwa oraz w rozwijaniu kompetencji społecznych. Metoda ta opiera się na naturalnej potrzebie ruchu a radość jaką dzieci z niej czerpią jest ogromna.
Propozycje ćwiczeń:
„Kołyska”– siedzimy na podłodze, dziecko między nogami rodzica, który delikatnie buja się z boku na bok, kołysząc je i podpierając kolanami, udami i ramionami.
„Moje ciało” – czy mamy rączki? – klaszczemy w dłonie – czy mamy głowę? – kręcimy głową – czy mamy brzuszek? – głaszczemy się po brzuchu – czy mamy kolana? – masujemy kolana – czy mamy stopy? – stukamy stopami o podłogę.
„Wałkujemy ciasto”– dziecko leży płasko, ręce ma złączone nad głową. Rodzic turla dziecko
„Przeciąganie” – siedzimy na podłodze twarzą do siebie, przeciągamy się w przód i tył.
„Kołysanka” rodzic z dzieckiem siedzą przytuleni do siebie śpiewając ulubioną kołysankę. Zamykają oczy, chwila ciszy i powolne przebudzanie.
3.Elementy muzykoterapii, relaksacja, (odgłosy natury, ptaków, zwierząt, wody), propozycje:
4.Bajkoterapia – czytanie bajek i wierszy przez rodzica lub rodzeństwo, wspólne oglądanie bajek, korzystanie ze słuchowisk np.
https://www.youtube.com/channel/UCfNFD9kA84WtfckM0O7ftUg
5.Masażyki
-masowanie dłoni z użyciem oliwki kosmetycznej,
-opukiwanie ciała palcami oraz masowanie przedmiotami o różnej fakturze (gąbka, szczotka, wata, piłeczka z kolcami),
-przesypywanie i segregowanie materiału sypkiego np. kolorowego makaronu o różnym kształcie, fasoli, grochu.
-kolorowe woreczki – do woreczków strunowych wlewamy farby w kilku kolorach. Zamykamy woreczek i zadaniem dziecka jest mieszanie kolorów poprzez pocieranie palcami, ugniatanie. Na oczach dziecka fantastycznie mieszają się barwy.
6.Zabawy z masami plastycznymi (przepisy poniżej), które mają różną konsystencję, twardość, kolor i zapach. Dostarczają wspaniałych doznań dotykowych i wpływają na ćwiczenie motoryki małej.
https://www.haart.pl/2018/03/przepis-na-mase-solna/
https://kreatywnymaks.blogspot.com/2015/03/masa-plastelinowa.html
Poprzez dotyk dziecko oswaja się z lepkością można do tego użyć np. kisiel i slime.
Doznań zapachowych dostarczy np. ciastoliną z odrobiną olejku zapachowego.
W świat doznań cieplnych możemy wprowadzić za pomocą naprzemiennej zabawy w zimnej galaretce i ciepłym kisielu.
7.Stymulacja zmysłów:
-węchu (wąchanie mydła, olejków zapachowych, ziół, potraw),
-smaku (słodki – miód; kwaśny – cytryna),
-słuchu (przybliżanie i oddalanie źródła dźwięku, potrząsanie plastikową butelką wypełnioną np. grochem, fasolą, ryżem),
-wzroku (zabawy z kolorowymi chustami, piłeczkami, klockami).
W razie potrzeby prosimy o kontakt z wychowawcą.